Händelser 1972

Händelser 1972

Om bloggen

Bokens huvudperson Bruno får lift till Marocko och hamnar i ett glödhett Marrakech. Världen var så stor, så stor och förde ett otroligt oväsen. Vad hände i Göteborg, Sverige och Vietnam när Bruno var på sin privata tripp? Se vad Göteborgs-Posten hade för nyheter sommaren 1972. Avbildningarna kommer från UB:s mikrofilmade tidningsarkiv och GP har givit tillåtelse till publiceringen.

Leverans till Ulricehamn

NostalgiPosted by Udo Sponberg Wed, November 25, 2015 11:04:16
Bild: Udo Sponberg

Ekeskogs bokhandeln i Ulricehamn välkomnade min bok med leenden och goda vibrationer. Dessa knalletrakter får nu möjligheten att hitta fram till 70-talets Marrakech.
Under bussresan till den lilla söta staden vid Åsunden läste jag Göran Redins historiska roman Ett fjärran krig (Hoi förlag). Författaren tar läsaren tillbaka till Östergötland under tidigt 1600-tal. Kunnigt, levande och spännande skildrar han den tidens stora och små händelser. Göran Redins skrivförmåga imponerar på mig. Inte konstigt att han verkade sälja så bra under Bokmässan i Göteborg.

  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post24

Författar'n far

NostalgiPosted by Udo Sponberg Thu, November 19, 2015 21:24:46
Snart dags att åka till Borås. Varför?
Jo, det är signering av Harkrankens sista resa:

När:

Lördag 21 November, kl. 12:00

Butik:

Akademibokhandeln Borås Knalleland





  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post23

Vad hände här?

NostalgiPosted by Udo Sponberg Fri, October 09, 2015 15:39:12

Vi tror en del om framtiden, men vet inget om den. Inte ont anande planerade Bruno och kollektivet att åka till Köpenhamn med en hyrd folkvagnsbuss. Just när de skulle ge sig iväg kapade tre kroater ett flygplan i luften över Göteborg. Det var fredagen den 15 september 1972 och kaparna krävde att de som mördat Jugoslaviens ambassadör i Stockholm året innan skulle friges. Den svenska regeringen gick med på kraven. Planet lyfte från Bulltofta i Malmö och flög till Francodiktaturens Spanien. Efter några år där hamnade gärningsmännen i Paraguay. När kriget på Balkan i början av 90-talet startade återvände kaparna till Kroatien som frihetshjältar.



  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post22

Slutet inte gott

NostalgiPosted by Udo Sponberg Wed, September 23, 2015 12:10:05

Den 5 september 1972 stormade Svarta september in i OS-byn i München, dödade två israeliska idrottsmän och tog nio andra som gisslan. Gruppen krävde att Israel skulle frige 234 palestinska fångar. Den israeliska regeringen vägrade. Alla i gisslan blev dödade på ett militärt flygfält efter ett fritagningsförsök av västtysk polis. Fem av gisslantagarna sköts till döds.

Händelserna trängde genom Brunos barriär av personliga bekymmer. Johnny, som var på besök i kollektivet på Hagakyrkogatan, tyckte att världen behövde mer kärlek och mindre våld.



  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post21

Ett skruvat geni

NostalgiPosted by Udo Sponberg Sun, September 20, 2015 10:53:54

Bob Fischer tog världsmästartiteln i schack från Boris Spasskij i Reykjavik stod det i tidningen den 1 september 1972. Spasskij gav upp sista partiet och lämnade Island utan att vara med på den avslutande ceremonin. Fischer var, och förblev under sitt liv, en kontroversiell person och utmanade omvärlden med provokativa uttalanden och underligt agerande. Men ingen kunde förneka att han var ett schackgeni.

Bruno noterade förstrött rubrikerna om Fischers eskapader i tidningen. Han hade sina egna bekymmer.

  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post20

Inte som andra

NostalgiPosted by Udo Sponberg Wed, September 16, 2015 10:11:48

Detektiven Columbo med Peter Falk i huvudrollen blev tv-tittarnas idol, kanske för att han var klädd som en obäddad säng, som Hans Sidén skrev i GP den 29 augusti 1972. Vid det laget hade i stort alla hushåll i Sverige tv – men inte kollektivet på Hagakyrkogatan. Dumburken hade man röstat nej till. Inte Bruno, förstås, han kunde inte för han var i Marrakech. Vad skulle han ha gjort? Poströstat?



  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post19

Flummig färd

NostalgiPosted by Udo Sponberg Thu, September 10, 2015 16:49:07

Flyta fram i en timmerstock av plast genom konstgjorda forsar? Kunde det bli dummare?

När nyheten fick plats i GP den 28 augusti var Bruno allmänt sur och negativ efter sin gräsliga resa (folk rökte på en hel del) till Marrakech. Men när forsfärden, mest känd som Flumeride, var klar vid Lisebergs jubileumsfirande 1973 provåkte Bruno. Han blev glad och våt







  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post18

Love and peace

NostalgiPosted by Udo Sponberg Sun, September 06, 2015 18:35:56

En av många modeller. Folkvagnsbussen gjordes i många olika typer. Här är alla blomsterälskares favorit.

Nu är det dags att presentera folkvagnsbussen. Ta del av en artikel jag skrev för GP för pass tio år sedan.

GP 2005-11-02 Sida 86 - Sektion: Motor

Folkabussen var bra på transporter innan vi ens kunde stava till ordet van. På 1950-talet drevs VW Kleinbus med 36 hästkrafter. På 60-talet laddades den med flower power.

Folkabussen tillverkades i många olika varianter. Den kunde vara ett transportfordon utan sidofönster och passagerarsäten. Det fanns modeller med förhöjt tak eller med sidofönster och flyttbara stolar. Då hette den Kombi som i tyskans Kombinationskraftwagen. Caravellen var ett passagerarfordon med många säten. Med ett takfönster eller soltak av tyg kallades bussen Deluxe. Pickupen var alla småfirmors favorit liksom kanske också pickupen med två rader säten för det lilla arbetslaget. Camparna rullade runt i Westfalian. Folkabussen passade till ambulans, polisbil, brandbil eller likvagn. Hippies målade blommor och fredsmärken på billiga och begagnade bussar och fyllde fordonet med flum. 1964 köpte dansbandet Thorleifs sin första turnébil, en folkabuss. Bussen var billig i drift, rymlig, slitstark och opretentiös. Den passade alla med krav på utrymme. Folkvagnsbussen ritades av holländaren Ben Pon 1947. Förarplatsen placerades över framhjulen, då en nyhet för lätta transportfordon. När de första exemplaren rullade ut från fabriken i Wolfsburg 1950 var det en bil marknaden hade väntat på. 1956 flyttades produktionen till en ny fabrik i Hannover. 1967, när knappt två miljoner exemplar hade tillverkats, hade folkabussens T1:a i stort sett samma utseende som vid starten. Bussen hade delad framruta och få hästkrafter. De första åren hade Kleinbus en 1,2 liters 25 hästkrafters luftkyld fyrcylindrig svansmotor. 1955 blev 36 hästkrafter standard och 1961 var det dags med 40. 1968 kom den andra generationens folkabuss, modellen T2, som var något större än föregångaren och med tiden allt starkare motorer. Tredje generationen Kleinbus kom 1979 och producerades till 1990. Karossen hade slipats av och förfinats men hade fortfarande en omisskännlig karaktär av folkabuss. 1984 övergavs den luftkylda motorn. VW har fortsatt att tillverka transportfordon för vår tid. Folkabussen vi minns bäst är antagligen ett blommigt och något rostigt exemplar som rullade runt på vägarna i slutet av 60-talet lastad med love and peace.
Udo Sponberg

© Göteborgs-Posten eller artikelförfattaren.





  • Comments(0)//resan.udosponberg.se/#post17
Next »