Händelser 1972

Händelser 1972

Om bloggen

Bokens huvudperson Bruno får lift till Marocko och hamnar i ett glödhett Marrakech. Världen var så stor, så stor och förde ett otroligt oväsen. Vad hände i Göteborg, Sverige och Vietnam när Bruno var på sin privata tripp? Se vad Göteborgs-Posten hade för nyheter sommaren 1972. Avbildningarna kommer från UB:s mikrofilmade tidningsarkiv och GP har givit tillåtelse till publiceringen.

Love and peace

NostalgiPosted by Udo Sponberg Sun, September 06, 2015 18:35:56

En av många modeller. Folkvagnsbussen gjordes i många olika typer. Här är alla blomsterälskares favorit.

Nu är det dags att presentera folkvagnsbussen. Ta del av en artikel jag skrev för GP för pass tio år sedan.

GP 2005-11-02 Sida 86 - Sektion: Motor

Folkabussen var bra på transporter innan vi ens kunde stava till ordet van. På 1950-talet drevs VW Kleinbus med 36 hästkrafter. På 60-talet laddades den med flower power.

Folkabussen tillverkades i många olika varianter. Den kunde vara ett transportfordon utan sidofönster och passagerarsäten. Det fanns modeller med förhöjt tak eller med sidofönster och flyttbara stolar. Då hette den Kombi som i tyskans Kombinationskraftwagen. Caravellen var ett passagerarfordon med många säten. Med ett takfönster eller soltak av tyg kallades bussen Deluxe. Pickupen var alla småfirmors favorit liksom kanske också pickupen med två rader säten för det lilla arbetslaget. Camparna rullade runt i Westfalian. Folkabussen passade till ambulans, polisbil, brandbil eller likvagn. Hippies målade blommor och fredsmärken på billiga och begagnade bussar och fyllde fordonet med flum. 1964 köpte dansbandet Thorleifs sin första turnébil, en folkabuss. Bussen var billig i drift, rymlig, slitstark och opretentiös. Den passade alla med krav på utrymme. Folkvagnsbussen ritades av holländaren Ben Pon 1947. Förarplatsen placerades över framhjulen, då en nyhet för lätta transportfordon. När de första exemplaren rullade ut från fabriken i Wolfsburg 1950 var det en bil marknaden hade väntat på. 1956 flyttades produktionen till en ny fabrik i Hannover. 1967, när knappt två miljoner exemplar hade tillverkats, hade folkabussens T1:a i stort sett samma utseende som vid starten. Bussen hade delad framruta och få hästkrafter. De första åren hade Kleinbus en 1,2 liters 25 hästkrafters luftkyld fyrcylindrig svansmotor. 1955 blev 36 hästkrafter standard och 1961 var det dags med 40. 1968 kom den andra generationens folkabuss, modellen T2, som var något större än föregångaren och med tiden allt starkare motorer. Tredje generationen Kleinbus kom 1979 och producerades till 1990. Karossen hade slipats av och förfinats men hade fortfarande en omisskännlig karaktär av folkabuss. 1984 övergavs den luftkylda motorn. VW har fortsatt att tillverka transportfordon för vår tid. Folkabussen vi minns bäst är antagligen ett blommigt och något rostigt exemplar som rullade runt på vägarna i slutet av 60-talet lastad med love and peace.
Udo Sponberg

© Göteborgs-Posten eller artikelförfattaren.





  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.